صور خیال در دیوان متنبی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات
- نویسنده مرضیه محمدی
- استاد راهنما علی قهرمانی حیمد ولی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
صور خیال که دست چینی از ترفندهای شاعرانه در بیان پندار ، اندیشه و احساس شاعر به هدف زیبا و خیال انگیز سخت گفتن است در واقع دریچه ای سحرآمیز به سوی دنیای گسترده و آکنده از احساس و عاطفه ادبیات می باشد که در چهار بخش تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه، پندار و ذهن رمز آلود شاعر را در ترازوی توانایی و مهارت قرار می دهد و وزن و پیمانه ی سخنوری و نوآوری وی را در گستره ی شعر و ادب، می سنجد. در واقع صور خیال در فهم و درک دقیق و درست معانی شعر و مقصود و مراد شاعران کمک شایانی به مخاطب و خواننده می نماید. در این پایان نامه نیز تلاش گردیده است که صور خیال موجود در دیوان متنبّی شاعر پر آوازه ی دوران زرّین عبّاسی مشخص شده و مورد بررسی قرار گیرد تا راهی برای فهم و دریافت روشن تر و صحیح تر معنی و مفهوم اشعار وی باشد. بیان این نکته نیز لازم به نظر می رسد که اشعار بررسی شده این شاعر محدود به جلد اول دیوان وی می باشد و پاره ای از توضیحات لازم در مقدمه ی پایان نامه به گونه ای گذرا و گزیده ایراد شده است.
منابع مشابه
طالب آملی و صور خیال در دیوان او
سید محمد طالب آملی در حدود سال987 ه . ق درآمل مازندران چشم به جهان گشوده و در حدود سال1036ه . ق در کشمیر وفات یافته است . طالب یکی از دردمندترین شاعران سبک هندی است که از ایران به سرزمین خیال انگیز شاعرپرور هند پناه برده است . او در ریاضیات ‘ نجوم حکمت و عرفان دستی قوی داشته یکی از تواناترین شاعران سبک هندی است . چه سخنوری چون صائب تبریزی عظمت مقام او را تصدیق کرده است. طالب با همه مضمون انگی...
متن کاملصور خیال در دیوان بحتری
چکیده بیان، دانشی است که از چگونگی بازگفت وبازنمود اندیشه وپندار به شیوه های گوناگون سخن به میان می آورد.صورخیال از ابزارهای زیباسازی و دل انگیز نمودن شعر است؛ که شاعر توانا با استفاده از آن می تواند شعر خود را به درجهی بالایی از قبول برساند. و در این راه از چهار شیوهی اصلی صور خیال یعنی:تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه استفاده می کند تا بتواند افکار آمیخته با احساس خود را در قالب ابیات شعر عرضه...
بررسی پویایی و حیات صور خیال در شعر متنبی (با تکیه بر تصاویر شنیداری)
دیوان متنبی به عنوان یک اثر ادبی برجسته، سرشار از انواع تصویر پردازی هاست؛ تصویرهایی که از صور شنیداری، دیداری، بویایی، بساوایی و چشایی نشأت می گیرد. در این میان، تصاویر شنیداری در بیشتر موضوعات شعری او دیده می شود و کاربرد آن نشان از ذهنیت و حالت درونی شاعر دارد. گویی او از نقش و جایگاه تصاویر شنیداری در ایجاد حیات و پویایی تصاویر کاملاً آگاه است؛ لذا برای مجسم ساختن بهتر محسوسات و ایجاد حرکت ...
متن کاملبررسی پویایی و حیات صور خیال در شعر متنبی (با تکیه بر تصاویر شنیداری)
دیوان متنبی به عنوان یک اثر ادبی برجسته، سرشار از انواع تصویر پردازی هاست؛ تصویرهایی که از صور شنیداری، دیداری، بویایی، بساوایی و چشایی نشأت می گیرد. در این میان، تصاویر شنیداری در بیشتر موضوعات شعری او دیده می شود و کاربرد آن نشان از ذهنیت و حالت درونی شاعر دارد. گویی او از نقش و جایگاه تصاویر شنیداری در ایجاد حیات و پویایی تصاویر کاملاً آگاه است؛ لذا برای مجسم ساختن بهتر محسوسات و ایجاد حرکت ...
متن کاملصور خیال در دیوان حافظ
برای ارزیابی جنبه های زیباشناختی و بررسی ویژگیهای صور خیال در این دیوان، ابتدا شواهد تمام انواع صورتهای خیالی استخراج شده بسامد کاربرد هر کدام از انواع مختلف صور خیال تعیین گردید، در بررسی های جلوه های هر کدام از آن صورتهای خیال انگیز در سروده های حافظ، ابتدا تعریفی از آنها مطابق آنچه که در میان علمای علم بیان خودمان مشهور است ارائه شده، برای باز کردن دیدگاههای جدید در این مباحث ، برخی از نظریه...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023